Annelies Driessen
Blogger bij Klaswijs

Annelies is invalleerkracht bij Klaswijs

Annelies is niet alleen invalleerkracht, maar vanaf vandaag is zij voor de komende maanden ook blogger voor Klaswijs! De komende periode vertelt zij vol enthousiasme en gedrevenheid over haar ervaringen voor de klas. Let wel op, want haar enthousiasme werkt aanstekelijk! In deze eerste blog stelt zij zich voor en neemt ze ons mee naar 13-jarige leeftijd, toen ze ontdekte dat ze juf wilde worden.

Jezelf voorstellen. De een draait er zijn hand niet voor om en de ander vindt het maar niks. Iedereen is uniek en dat maakt de wereld zo mooi. En wat betreft voorstellen: nu moet ik er ook aan geloven! Gelukkig vind ik het niet erg.

Ik ben Annelies, een geboren en getogen plattelandsmeisje uit de Neder-Betuwe. Ik kan enorm genieten van de rust die het platteland met zich meebrengt. Ik denk aan de bossen, rivieren, natuurgebieden, boomkwekerijen, weilanden en zandweggetjes rondom mijn huis. Ik ben ook erg gehecht aan mijn vrije tijd, die ik graag doorbreng met vrienden en familie. Verder hou ik ervan om te bakken, te koken, te sporten en om nieuwe dingen te leren. O ja, het belangrijkste vergeet ik: de reden waarom ik begonnen ben met de pabo. Ik ben dol op kinderen, altijd al geweest. Misschien denk je nu: maar je kunt zoveel beroepen kiezen waarbij je met kinderen werkt. Klopt! Maar op een dag wist ik het zeker: juffrouw, dat moet het wezen.

Nieuwsgierig geworden? Ik neem je mee, terug in de tijd, naar de dag waarop ik wist dat ik juf wilde worden. Ik was een jaar of dertien toen ik mijn snuffelstage ging lopen op de basisschool. Ik mocht in groep twee meekijken, bij juf Dikkie. Dat dacht ik tenminste. Meekijken. In de zin van: kijken of het iets voor je is of niet.

Op dag één bleek het tegendeel al waar. Juf Dikkie vroeg me om een boekje voor te lezen aan de klas. Oei, wel spannend. Zouden ze wel luisteren? Ik twijfelde even, maar pakte toen het boekje aan. Ik glimlachte. Juf Dikkie vertelde me: “Je kunt om te beginnen vragen waar het de vorige keer over ging. Tijdens het lezen kan je de kinderen vragen wat ze denken dat er zal gebeuren.” Oei, oei. Twee keer oei. Ik had al “ja” gezegd, maar dit ging me toch een stapje te ver. “Ik doe liever… eh… gewoon alleen voorlezen”, zei ik. Voorlezen vond ik al eng, laat staan een gesprek voeren in de kring. Ik zag het al helemaal voor me dat iedereen door elkaar ging praten. Nee, ik zou het wel bij alleen voorlezen houden. Het moment was daar. Juf Dikkie klapte in haar handen, de kleuters ruimden het speelgoed op en kwamen in de kring zitten. Juf Dikkie vertelde dat ik voor zou lezen en dat zij even thee ging halen. Ik ging op de stoel zitten, sloeg het boekje open bij de juiste bladzijde en keek de kring rond. “Kan iemand mij vertellen waar het boekje over gaat? Ik was er de vorige keer natuurlijk niet bij!” In mijn ooghoeken zag ik juf Dikkie omdraaien. Ze stak haar duim op en knipoogde. Ik begreep het: waar ik me van tevoren zo druk om gemaakt had, bleek vanzelf te gaan. De kinderen luisterden aandachtig en ik genoot van het voorlezen.

Sinds dat moment weet ik het. Ik wil juf worden. De toekomst moet nog leren in welke plaats dat zal zijn. Het plattelandsmeisje houdt tegenwoordig namelijk ook van steden. Leiden is mijn favoriet en jawel, Gouda is de meest bezochte. Je raadt het al: het is de pabo geworden in Gouda. Tijdens de stages was ik nog onzeker als de mentoren meekeken, maar als ik inval is die onzekerheid helemaal weg. Ik werk nu een aantal jaar als invalleerkracht en ik heb het enorm naar mijn zin. De komende periode wil ik jullie meenemen in mijn ervaringen voor de klas. Lezen jullie mee?

Wil jij ook zo’n toffe (bij)baan? Klaswijs is altijd op zoek naar onderwijstalent! Ben jij regelmatig een dagje vrij, of juist op zoek naar een vaste baan? Neem even contact met ons op, we denken graag met je mee!

Gerelateerde blogs

Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen... Een paar weken geleden namen we jullie al mee in de wonderlijke wereld van lesgeven. Tijdens onze trainingsavond van 29 november hebben we met Jan Willem Baars nagedacht over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede...

Lees meer
Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training 'Orde houden en feedback geven' De regen stroomt met bakken uit de lucht. Treinreizigers hebben weer eens last van een storing, en degenen die met de auto onderweg zijn, staan meer stil dan dat ze kunnen rijden. Niet heel ideaal als je naar Gouda moet… Toch...

Lees meer
Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

​Zelfeffectiviteit in het onderwijs  Ongetwijfeld heb je mensen om je heen wel eens horen zeggen dat je vertrouwen moet hebben in je eigen kwaliteiten, omdat de kans op succes dan veel groter is. Andersom wordt er ook gezegd dat een taak je sowieso niet gaat...

Lees meer
Een (h)echte groep

Een (h)echte groep

Een (h)echte groep De eerste weken na de zomervakantie staan in teken van groepsvorming. Weleens gehoord van de vier fasen van groepsvorming? Bruce Tuckman zette ze ooit op papier: forming, storming, norming en performing. Hij ging er vanuit dat elke groep zich...

Lees meer
De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke Kinderboekenweek 2019 De christelijke kinderboekenweek staat alweer vroeg in het jaar op de agenda en wat is er nu leuker dan alvast bedenken wat je allemaal met het thema kunt! Het thema dit jaar is ‘op reis’. Een breed thema, waar je veel...

Lees meer
Een nieuwe collega; Lodewijk!

Een nieuwe collega; Lodewijk!

Maak kennis met onze nieuwe collega Lodewijk! Op 26 augustus is Lodewijk Hage gestart als medewerker bij Klaswijs! Lodewijk zal zich gaan inzetten voor de vervangingen op langer termijn. Denk aan de aanvragen voor een ziekteverlof of zwangerschapsverlof. In deze blog...

Lees meer