Annelies Driessen
Blogger bij Klaswijs

Annelies is invalleerkracht bij Klaswijs

Annelies is niet alleen invalleerkracht, maar zij is ook blogger voor Klaswijs! De komende periode vertelt zij vol enthousiasme en gedrevenheid over haar ervaringen voor de klas. Let wel op, want haar enthousiasme werkt aanstekelijk! In deze tweede blog vertelt zij hoe een gemiddelde werkdag van Klaswijs eruit ziet. 

Dat je bij klaswijs ’s morgens vroeg gebeld kunt worden is een feit. Zie dan nog maar eens wakker te worden van je beltoon! Een tijdje terug wilde dat wakker worden niet zo. Na twee oproepen te hebben gemist, kregen ze me eindelijk te pakken. Zo werd me de vraag gesteld of ik in wilde vallen in groep zeven. Ik was meteen enthousiast en zei dat ik met 10 minuutjes in de auto zou zitten. In deze blog wil ik de belevenissen van deze dag met jullie delen.

Ik sluit het gesprek af met een: “Is goed, ik ga snel!” en realiseer me dat het opschieten geblazen is. Ik ben nog wel wat moe van de avond ervoor, maar na een korte douche en het pakken van wat eten zit ik in de auto. De boter en het mes laat ik op de tafel liggen, sorry mam! De 10 minuten zijn er 20 geworden, maar stipt om half acht rij ik eindelijk de oprit af. Opgewekt stap ik om kwart over acht de school binnen. Gelukkig, nog ‘ruim’ op tijd! Mijn lokaal voor die dag wordt aangewezen en ik probeer de handleiding van de methode aandachtig te lezen. Dit gaat niet helemaal volgens plan, want de eerste kinderen stromen binnen. Ik begroet ze een voor een en wanneer de laatste zijn tas opgehangen heeft, kijk ik het lokaal eens rond. Een groepje meiden staat samen rondom een tafel te kletsen. Twee jongens kijken door het raam naar buiten.

En dan… dan zie ik iets wat ik absoluut niet wil. Een lange jongen zit bovenop de lage kast achterin het lokaal. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is! Ik geef zonder dat ik erbij nadenk een harde klap in mijn handen. Iedereen is opeens stil. De jongen weet niet hoe snel hij van de kast af moet springen. Natuurlijk komt er een ‘stoer’ weerwoord. Er klinkt gelach. Ik kan het niet laten om nog even met woorden duidelijk te maken dat we vandaag gewoon doen wat zij bij hun leerkracht gewend zijn. “Ik heb van de juf gehoord hoe het er hier altijd aan toe gaat, dus…” De kinderen kijken verbaasd. “Wij hebben hier altijd een meester, hoor juf!” klinkt het uit de andere hoek van het lokaal. Oeps. Een leugentje om eigen bestwil is niet altijd even handig. Niet doen dus, kinderen hebben je meteen door. Het ijs is gebroken en iedereen begrijpt dat we vandaag gewoon doen wat ze gewend zijn. Ik glimlach terug naar een wat verlegen meisje voorin de klas. Dan stel ik me voor, neem de tijd om naar de verhalen van de kinderen te luisteren en lees een Bijbelverhaal voor. De kinderen mogen nu een kwartiertje tekenen, zodat ik de uitleg voor rekenen kan doornemen. Tijdens het tekenen krijg ik mijn eerste tekeningen cadeau. Blij verrast bedank ik de kinderen. Van mijn moeheid is niets meer te merken. Ik krijg hier energie van!

Deze dag vliegt voorbij. Kun je nagaan hoe leuk invalwerk is. Aan het einde van de middag spelen we levend memorie en voor ik het weet zwaai ik de kinderen alweer uit. Mijn hart smelt wanneer de lange jongen me bedankt voor de leuke dag. Hij geeft me een tekening. Die tekening hangt nu nog steeds boven mijn bed. Echt, ik lieg niet.

Wil jij ook zo’n toffe (bij)baan? Klaswijs is altijd op zoek naar onderwijstalent! Ben jij regelmatig een dagje vrij, of juist op zoek naar een vaste baan? Neem even contact met ons op, we denken graag met je mee!

Gerelateerde blogs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

​Zelfeffectiviteit in het onderwijs  Ongetwijfeld heb je mensen om je heen wel eens horen zeggen dat je vertrouwen moet hebben in je eigen kwaliteiten, omdat de kans op succes dan veel groter is. Andersom wordt er ook gezegd dat een taak je sowieso niet gaat...

Lees meer
Een (h)echte groep

Een (h)echte groep

Een (h)echte groep De eerste weken na de zomervakantie staan in teken van groepsvorming. Weleens gehoord van de vier fasen van groepsvorming? Bruce Tuckman zette ze ooit op papier: forming, storming, norming en performing. Hij ging er vanuit dat elke groep zich...

Lees meer
De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke Kinderboekenweek 2019 De christelijke kinderboekenweek staat alweer vroeg in het jaar op de agenda en wat is er nu leuker dan alvast bedenken wat je allemaal met het thema kunt! Het thema dit jaar is ‘op reis’. Een breed thema, waar je veel...

Lees meer
Een nieuwe collega; Lodewijk!

Een nieuwe collega; Lodewijk!

Maak kennis met onze nieuwe collega Lodewijk! Op 26 augustus is Lodewijk Hage gestart als medewerker bij Klaswijs! Lodewijk zal zich gaan inzetten voor de vervangingen op langer termijn. Denk aan de aanvragen voor een ziekteverlof of zwangerschapsverlof. In deze blog...

Lees meer
7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten

7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten

7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten In deze laatste weken voor de zomervakantie zijn bij de leerlingen zijn de veranderingen voelbaar. Daarnaast neemt de spanning toe! Misschien verandert de klas wel van samenstelling, of krijgen ze een nieuwe juf of...

Lees meer
Blog – Franny werd opnieuw juf

Blog – Franny werd opnieuw juf

  Nellie den BoerPlanner Klaswijs Franny werd opnieuw jufKen je Franny al? Ze werd op haar 52e opnieuw juf, na een periode van bijna 16 jaar. Doe jij dat haar na? We zijn best wel trots op Franny, en na het lezen van haar verhaal ben jij datongetwijfeld ook.Jaren...

Lees meer