Annelies Driessen
Blogger bij Klaswijs

Annelies is invalleerkracht bij Klaswijs

Annelies is niet alleen invalleerkracht, maar zij is ook blogger voor Klaswijs! De komende periode vertelt zij vol enthousiasme en gedrevenheid over haar ervaringen voor de klas. Let wel op, want haar enthousiasme werkt aanstekelijk! In deze derde én alweer laatste blog vertelt zij hoe een gemiddelde werkdag van Klaswijs eruit ziet. 

Het is tien over acht ’s morgens wanneer ik na wat vertraging arriveer. Ik haal voor de deur nog één keer diep adem en stap de school binnen. In de gang staat een meisje haar handen op te warmen bij de verwarming. “Kan jij mij misschien het lokaal van groep acht wijzen?” vraag ik. Gezellig kletsend lopen we de gang van de school door. Ze vertelt dat ze haar handschoenen vergeten is.

Het is wat frisjes in de school, maar de begroetingen van de collega’s geven me een warm gevoel. Alles wijst erop dat het december is. De lampjes, de werkjes van de leerlingen en de kerstversiering zorgen voor een huiselijke sfeer. Het verbaast me dat er al twee kinderen in de klas aanwezig zijn. De reden hiervan wordt al snel duidelijk wanneer ze me vertellen dat ze telefoondienst hebben. En Jawel, ons gesprek wordt onderbroken door gerinkel. Terwijl zij de telefoon aannemen bedenk ik me hoe mooi het is dat iedere school haar leerlingen op een andere manier verantwoordelijkheden geeft.

Tegen half negen krijg ik de telefoon in mijn handen geduwd. Het is de meester, met de vraag of alles duidelijk is. Na het gesprek weet ik dat er flink wat ruimte is voor handvaardigheid. Fijn, dat wordt vanmiddag improviseren! Ik begroet de kinderen die binnendruppelen. Wanneer de deur dichtgaat en ik plaatsneem op de hoge kruk voorin de klas, kijk ik de klas rustig rond. Sommigen zitten te wachten, anderen zijn nietsvermoedend aan het kletsen. Ik besluit ter plekke iets nieuws uit te proberen. Zowaar, na anderhalve minuut stil rondgekeken te hebben is iedereen stil. We maken kennis met elkaar en steken daarna de kaarsjes aan die symbool staan voor de adventstijd. We bidden, zingen kerstliederen, oefenen voor het kerstfeest en luisteren naar een Bijbelverhaal. Voor ik het weet dank ik alweer met de klas. Deze dag is snel voorbijgegaan.

Op de ochtend van dag twee zijn de leerlingen heel benieuwd wat we de komende middagen gaan maken. Na alle creativiteit die ik gisterenmiddag zag, weet ik dat ik best wat kan verwachten van deze kinderen. Wat zou de nieuwe opdracht zijn? Er wordt de hele ochtend nieuwsgierig naar gevraagd, want ‘een opdracht rondom kerst’ kan namelijk van alles zijn. De leerlingen kunnen hun lol op, want het zijn dit keer twee opdrachten. In bijna twee hele middagen versieren we het lokaal, zodat het een winterse sfeer heeft. Bij de ene opdracht verven de kinderen in groepjes een lange achtergrond en maken ze op de voorkant silhouetten die te maken hebben met kerst. Bij de andere opdracht gaan ze aan de slag met krijt en ecoline. Tijdens het werken verwonder ik me over de creativiteit die de kinderen in zich hebben. Het valt me op dat iedereen iets bijdraagt op zijn of haar eigen manier. Hard werken kunnen ze en opruimen gelukkig ook.

Wanneer ik op de laatste dag de deur achter me sluit, blik ik terug op drie mooie dagen. Rijk aan ervaringen en mooie herinneringen laat ik deze klas achter me. Ik heb een warm gevoel vanbinnen, ook al was het door de geopende ramen koud. De klas ziet er gezellig uit, maar bovenal besef ik hoe waardevol het is om met de kinderen over de echte kerstgedachte na te denken.

Wil jij ook zo’n toffe (bij)baan? Klaswijs is altijd op zoek naar onderwijstalent! Ben jij regelmatig een dagje vrij, of juist op zoek naar een vaste baan? Neem even contact met ons op, we denken graag met je mee!

Gerelateerde blogs

Een nieuwe collega; Neline!

Een nieuwe collega; Neline!

Maak kennis met onze nieuwe collega Neline! Op 1 september is Neline Nederlof gestart als medewerker bij Klaswijs! Neline zal het nieuwe aanspreekpunt worden van Klaswijs en zich met name inzetten voor de vervangingen op korte termijn. In deze blog stelt Neline zich...

Lees meer
Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat Afgelopen 5 februari hadden we een trainingsavond over positief leerklimaat. Maar wat is dat eigenlijk? Leer je dat niet gewoon op school? En waarom is dat leerklimaat zo ontzettend belangrijk? In deze blog lichten we de term verder toe. ...

Lees meer
Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen... Een paar weken geleden namen we jullie al mee in de wonderlijke wereld van lesgeven. Tijdens onze trainingsavond van 29 november hebben we met Jan Willem Baars nagedacht over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede...

Lees meer
Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training 'Orde houden en feedback geven' De regen stroomt met bakken uit de lucht. Treinreizigers hebben weer eens last van een storing, en degenen die met de auto onderweg zijn, staan meer stil dan dat ze kunnen rijden. Niet heel ideaal als je naar Gouda moet… Toch...

Lees meer