Annelies Driessen
Blogger bij Klaswijs

Annelies is invalleerkracht bij Klaswijs

Annelies is niet alleen invalleerkracht, maar zij is ook blogger voor Klaswijs! De komende periode vertelt zij vol enthousiasme en gedrevenheid over haar ervaringen voor de klas. Let wel op, want haar enthousiasme werkt aanstekelijk! In deze derde én alweer laatste blog vertelt zij hoe een gemiddelde werkdag van Klaswijs eruit ziet. 

Het is tien over acht ’s morgens wanneer ik na wat vertraging arriveer. Ik haal voor de deur nog één keer diep adem en stap de school binnen. In de gang staat een meisje haar handen op te warmen bij de verwarming. “Kan jij mij misschien het lokaal van groep acht wijzen?” vraag ik. Gezellig kletsend lopen we de gang van de school door. Ze vertelt dat ze haar handschoenen vergeten is.

Het is wat frisjes in de school, maar de begroetingen van de collega’s geven me een warm gevoel. Alles wijst erop dat het december is. De lampjes, de werkjes van de leerlingen en de kerstversiering zorgen voor een huiselijke sfeer. Het verbaast me dat er al twee kinderen in de klas aanwezig zijn. De reden hiervan wordt al snel duidelijk wanneer ze me vertellen dat ze telefoondienst hebben. En Jawel, ons gesprek wordt onderbroken door gerinkel. Terwijl zij de telefoon aannemen bedenk ik me hoe mooi het is dat iedere school haar leerlingen op een andere manier verantwoordelijkheden geeft.

Tegen half negen krijg ik de telefoon in mijn handen geduwd. Het is de meester, met de vraag of alles duidelijk is. Na het gesprek weet ik dat er flink wat ruimte is voor handvaardigheid. Fijn, dat wordt vanmiddag improviseren! Ik begroet de kinderen die binnendruppelen. Wanneer de deur dichtgaat en ik plaatsneem op de hoge kruk voorin de klas, kijk ik de klas rustig rond. Sommigen zitten te wachten, anderen zijn nietsvermoedend aan het kletsen. Ik besluit ter plekke iets nieuws uit te proberen. Zowaar, na anderhalve minuut stil rondgekeken te hebben is iedereen stil. We maken kennis met elkaar en steken daarna de kaarsjes aan die symbool staan voor de adventstijd. We bidden, zingen kerstliederen, oefenen voor het kerstfeest en luisteren naar een Bijbelverhaal. Voor ik het weet dank ik alweer met de klas. Deze dag is snel voorbijgegaan.

Op de ochtend van dag twee zijn de leerlingen heel benieuwd wat we de komende middagen gaan maken. Na alle creativiteit die ik gisterenmiddag zag, weet ik dat ik best wat kan verwachten van deze kinderen. Wat zou de nieuwe opdracht zijn? Er wordt de hele ochtend nieuwsgierig naar gevraagd, want ‘een opdracht rondom kerst’ kan namelijk van alles zijn. De leerlingen kunnen hun lol op, want het zijn dit keer twee opdrachten. In bijna twee hele middagen versieren we het lokaal, zodat het een winterse sfeer heeft. Bij de ene opdracht verven de kinderen in groepjes een lange achtergrond en maken ze op de voorkant silhouetten die te maken hebben met kerst. Bij de andere opdracht gaan ze aan de slag met krijt en ecoline. Tijdens het werken verwonder ik me over de creativiteit die de kinderen in zich hebben. Het valt me op dat iedereen iets bijdraagt op zijn of haar eigen manier. Hard werken kunnen ze en opruimen gelukkig ook.

Wanneer ik op de laatste dag de deur achter me sluit, blik ik terug op drie mooie dagen. Rijk aan ervaringen en mooie herinneringen laat ik deze klas achter me. Ik heb een warm gevoel vanbinnen, ook al was het door de geopende ramen koud. De klas ziet er gezellig uit, maar bovenal besef ik hoe waardevol het is om met de kinderen over de echte kerstgedachte na te denken.

Wil jij ook zo’n toffe (bij)baan? Klaswijs is altijd op zoek naar onderwijstalent! Ben jij regelmatig een dagje vrij, of juist op zoek naar een vaste baan? Neem even contact met ons op, we denken graag met je mee!

Gerelateerde blogs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

​Zelfeffectiviteit in het onderwijs  Ongetwijfeld heb je mensen om je heen wel eens horen zeggen dat je vertrouwen moet hebben in je eigen kwaliteiten, omdat de kans op succes dan veel groter is. Andersom wordt er ook gezegd dat een taak je sowieso niet gaat...

Lees meer
Een (h)echte groep

Een (h)echte groep

Een (h)echte groep De eerste weken na de zomervakantie staan in teken van groepsvorming. Weleens gehoord van de vier fasen van groepsvorming? Bruce Tuckman zette ze ooit op papier: forming, storming, norming en performing. Hij ging er vanuit dat elke groep zich...

Lees meer
De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke Kinderboekenweek 2019 De christelijke kinderboekenweek staat alweer vroeg in het jaar op de agenda en wat is er nu leuker dan alvast bedenken wat je allemaal met het thema kunt! Het thema dit jaar is ‘op reis’. Een breed thema, waar je veel...

Lees meer
Een nieuwe collega; Lodewijk!

Een nieuwe collega; Lodewijk!

Maak kennis met onze nieuwe collega Lodewijk! Op 26 augustus is Lodewijk Hage gestart als medewerker bij Klaswijs! Lodewijk zal zich gaan inzetten voor de vervangingen op langer termijn. Denk aan de aanvragen voor een ziekteverlof of zwangerschapsverlof. In deze blog...

Lees meer
7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten

7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten

7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten In deze laatste weken voor de zomervakantie zijn bij de leerlingen zijn de veranderingen voelbaar. Daarnaast neemt de spanning toe! Misschien verandert de klas wel van samenstelling, of krijgen ze een nieuwe juf of...

Lees meer
Blog – Franny werd opnieuw juf

Blog – Franny werd opnieuw juf

  Nellie den BoerPlanner Klaswijs Franny werd opnieuw jufKen je Franny al? Ze werd op haar 52e opnieuw juf, na een periode van bijna 16 jaar. Doe jij dat haar na? We zijn best wel trots op Franny, en na het lezen van haar verhaal ben jij datongetwijfeld ook.Jaren...

Lees meer