Basiscommunicatie in het onderwijs

Misschien heb je het wel gehoord; op 6 maart is de eerste training van Klaswijs! Gerard Bel zal de training geven omtrent basiscommunicatie en activerende werkvormen. Alvast een tipje van de sluier in deze blog! En mocht jij je nog niet hebben aangemeld; geef je op via info@klaswijs.nl!

Mirjam de Wit
Manager Klaswijs

‘Wie goed kan communiceren kan bruggen slaan en verder bouwen’

 

Communiceren volgens het Zwols model
Wie goed kan communiceren kan bruggen slaan en verder bouwen; dat geldt ook voor het onderwijs. Een leerkracht staat in de positie gedurende een dag interactie te hebben met zowel leerlingen als collega’s en ouders. Dit vraagt om een duidelijke communicatie, het Zwols model geeft hiervoor praktische handvatten zodat jij aan de slag kan om nog duidelijker te communiceren met jouw leerlingen!

Het Zwols model wordt op veel reformatorische scholen gebruikt en is vanuit Berseba ontwikkelt. In het Zwols model wordt op praktische wijze uitgelegd hoe scholen en leerkrachten leerlingen kunnen begeleiden en gebruik kunnen maken van de diversiteit van de leerlingen. De leerkracht neemt hierbij een grote rol in, zoals ook in onderstaande afbeelding te zien is. Wanneer we het hebben over communiceren hebben we het voornamelijk over de communicatieve vaardigheden van de leerkracht die we vergroten. Daardoor kunnen leerlingen actiever deelnemen aan de les waardoor het leerrendement aanzienlijk wordt vergroot.

Communicatie in de klas
Binnen een klassensituatie wordt bij een beurt onderscheid gemaakt in drie fasen namelijk de opening, de uitwisseling en de afsluiting.
Onderstaand zie je welke onderdelen horen bij de opening, de uitwisseling en de afsluiting.

Opening
1. Een duidelijke start
2. Oogcontact met de groep
3. Krachtig en eenduidig openen
4. Gebruik van stem en mimiek
5. Grote én kleine signalen
6. Alertheidssignalen

Uitwisseling
1. Actief volgen
2. Bevestigen
3. Positieve verwachtingen
4. Inhoud en vaart
5. Eenduidige communicatie
6. Benoem eigen handelen en het handelen van het kind

Afsluiting
1. Ontvangstbevestiging en samenvatten
2. Sluit duidelijk de beurt af
3. Schakel duidelijk naar een andere leerling

Binnen de schoolsetting neemt de basiscommunicatie een vooraanstaande plaats in. Bewustwording van het eigen handelen en het gericht oefenen van de diverse fasen verhoogt de communicatieve leerkrachtvaardigheden in belangrijke mate. Onderstaande kijkwijzer geeft je handvatten om te peilen in hoeverre jij effectieve communicatie uitoefent in je klas. Ook tijdens het invallen heb je veel baat bij een goede basiscommunicatie met je groep.

Mocht je meer willen leren over basiscommunicatie dan nodigen we je van harte uit op onze training op 6 maart 2019. De training wordt gegeven op Driestar Educatief vanaf 19:00 uur tot 21:15 uur. Meld je voor maandag 4 maart aan via info@klaswijs.nl. We hopen je te ontmoeten!

Gerelateerde blogs

Een nieuwe collega; Neline!

Een nieuwe collega; Neline!

Maak kennis met onze nieuwe collega Neline! Op 1 september is Neline Nederlof gestart als medewerker bij Klaswijs! Neline zal het nieuwe aanspreekpunt worden van Klaswijs en zich met name inzetten voor de vervangingen op korte termijn. In deze blog stelt Neline zich...

Lees meer
Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat Afgelopen 5 februari hadden we een trainingsavond over positief leerklimaat. Maar wat is dat eigenlijk? Leer je dat niet gewoon op school? En waarom is dat leerklimaat zo ontzettend belangrijk? In deze blog lichten we de term verder toe. ...

Lees meer
Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen... Een paar weken geleden namen we jullie al mee in de wonderlijke wereld van lesgeven. Tijdens onze trainingsavond van 29 november hebben we met Jan Willem Baars nagedacht over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede...

Lees meer