E.H.B.I: Eerste Hulp Bij Invallen

Als invaller weet je nooit wat je kan verwachten. Een nieuwe school, een vreemd klaslokaal een twintigtal nog onbekende gezichtjes… Dat maakt het werk juist zo verrassend, uitdagend en dynamisch. Anderzijds kan dit onbekende soms ook spannend zijn. Wat ga je die dag tegenkomen? Soms weet je namelijk pas een uur van tevoren op welke school je die dag les gaat geven. In andere gevallen kan het zo zijn dat de groepsleerkracht geen methodes of planning voor jou heeft klaar kunnen leggen. Dit vraagt een hoop flexibiliteit en een groot improvisatievermogen. In deze blog geven we je een aantal tips om ook deze invaldagen tot een succes te maken!

Judith van der Lugt
Planner bij Klaswijs

‘Een goede voorbereiding is het halve werk!’

 

Voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk! Zo moet je onder andere weten wat de achtergrond van de school is en welke regels er bij jou in de klas gelden. In deze blog staan 5 tips en trucs die de basis leggen voor jouw invaldag. De rest van de dag kan je hierop voortbouwen.

Startopdracht
Nadat je kennis hebt gemaakt met je collega’s en een overzicht hebt opgesteld van de dag, rinkelt de schoolbel al… Vijfentwintig slaperige hoofdjes lopen het lokaal binnen. Om jouw leerlingen de tijd te geven om aan de aanwezigheid van hun nieuwe leerkracht te wennen, schrijf je een startopdracht op het bord. Een startopdracht is een opdracht van tien tot vijftien minuten die de kinderen zelfstandig uit kunnen voeren. Dit kan bijvoorbeeld een rekenopdracht zijn, een leesopdracht of een woordpuzzel. Deze startopdracht leg je van tevoren op de tafels klaar, zodat ze gelijk kunnen beginnen. Als de kinderen bezig zijn, heb jij de gelegenheid de klas te observeren. Hoe gaan de kinderen aan het werk? Zijn er opvallende dingen? Wie moet je straks misschien wat extra aandacht geven? Na de startopdracht start je met een voorstelrondje.

Klaaropdracht
Misschien ben je het al een keer tegengekomen. Een kwartier na jouw instructie is de eerste leerling al klaar en vertelt dat hij geen extra werk heeft. Om te voorkomen dat de desbetreffende leerling een half uur moet stil lezen, leg je alvast een klaaropdracht klaar. Net als de startopdracht kan dit van alles zijn. Probeer het zo goed mogelijk af te stemmen op de bouw waar je lesgeeft. Denk aan een rekenpuzzel met tafels voor de middelbouw of een met breuken voor de bovenbouw. Op dit Pinterest-bord vind je een verzameling voorbeelden van klaaropdrachten.

Lesje Noodgeval
Je hebt de lessen op de planning keurig afgewerkt en de lesdoelen zijn behaald. Dan kijk je op je klok en zie je dat je nog een uur lestijd moet vullen. Wat nu? Zorg ervoor dat je een teken- of knutselopdracht achter de hand hebt. Ook kan je je favoriete leesboek meenemen en die aan de klas voorlezen. Door er een luister-, schrijf- of tekenopdracht aan te koppelen, tover je het voorleesmoment om naar een actieve les. Kijk voor meer lesinspiratie op ons Pinterest-bord.

 

Gerelateerde blogs

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat Afgelopen 5 februari hadden we een trainingsavond over positief leerklimaat. Maar wat is dat eigenlijk? Leer je dat niet gewoon op school? En waarom is dat leerklimaat zo ontzettend belangrijk? In deze blog lichten we de term verder toe. ...

Lees meer
Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen... Een paar weken geleden namen we jullie al mee in de wonderlijke wereld van lesgeven. Tijdens onze trainingsavond van 29 november hebben we met Jan Willem Baars nagedacht over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede...

Lees meer
Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training 'Orde houden en feedback geven' De regen stroomt met bakken uit de lucht. Treinreizigers hebben weer eens last van een storing, en degenen die met de auto onderweg zijn, staan meer stil dan dat ze kunnen rijden. Niet heel ideaal als je naar Gouda moet… Toch...

Lees meer
Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

​Zelfeffectiviteit in het onderwijs  Ongetwijfeld heb je mensen om je heen wel eens horen zeggen dat je vertrouwen moet hebben in je eigen kwaliteiten, omdat de kans op succes dan veel groter is. Andersom wordt er ook gezegd dat een taak je sowieso niet gaat...

Lees meer
Een (h)echte groep

Een (h)echte groep

Een (h)echte groep De eerste weken na de zomervakantie staan in teken van groepsvorming. Weleens gehoord van de vier fasen van groepsvorming? Bruce Tuckman zette ze ooit op papier: forming, storming, norming en performing. Hij ging er vanuit dat elke groep zich...

Lees meer
De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke Kinderboekenweek 2019 De christelijke kinderboekenweek staat alweer vroeg in het jaar op de agenda en wat is er nu leuker dan alvast bedenken wat je allemaal met het thema kunt! Het thema dit jaar is ‘op reis’. Een breed thema, waar je veel...

Lees meer