76 jaar en invalleerkracht bij Klaswijs; wat is het geheim van Tonny?

De kracht van Klaswijs? Onze enthousiaste invalleerkrachten! Een van hen is Tonny. Na een loopbaan van 44 jaar valt Tonny nog regelmatig in voor Klaswijs. Dat doet ze met evenveel plezier en enthousiasme als toen ze op haar eenentwintigste begon met lesgeven. Als dank voor haar inzet verrasten wij haar met een bloemetje.

Judith van der Lugt
Planner bij Klaswijs

“Kinderen blijven mij mateloos boeien. Soms heb je er weleens een boefje bij zitten, maar ook die kunnen je verbazen”.

 

U heeft al een hele carrière achter de rug… U bent begonnen als kleuterleidster, werd hoofdleidster en bent uiteindelijk ook nog een aantal jaar adjunct-directeur geweest. Waarom heeft u in de eerste plaats voor het onderwijs gekozen?
“Al op de mulo was ik geïnteresseerd in het onderwijs. Die interesse is nooit overgegaan, want nog steeds heb ik een grote belangstelling voor lesgeven en alles wat daarbij komt kijken. Vooral de ontwikkeling van het jonge kind, en dan in het bijzonder de eigenheid van een kind, is iets waar ik mij nog steeds graag in verdiep.” 

Ongeveer tien jaar geleden bent u – na 44 jaar voor de klas te hebben gestaan – met pensioen gegaan. Nu valt u regelmatig in voor Klaswijs. Wat spreekt u, na al die jaren, aan in het onderwijs?
“Kinderen blijven mij mateloos boeien. Soms heb je er weleens een boefje bij zitten, maar ook die kunnen je verbazen. Daarnaast ben je in het onderwijs nooit uitgeleerd. Denk bijvoorbeeld aan het digibord. In het begin vond ik het weleens lastig, maar we leven nu eenmaal in een digitale wereld. Als het niet lukt, vraag ik hulp aan een jongere collega. Zij helpen mij dan uit de brand. Ik help hen weer met andere dingen. Zo leren we van elkaar.”

Welke veranderingen heeft u de afgelopen jaren in het onderwijs meegemaakt?
“Toen ik begon had ik 42 kinderen in de klas. We werkten klassikaal. Als we bijvoorbeeld gingen bouwen, dan deden we de stapjes allemaal tegelijkertijd. Nu komt er veel meer vanuit de kinderen zelf. Dat vind ik wel een hele goede verandering. Een andere grote verandering zijn denk ik de kinderen. Die worden een stuk vrijer opgevoed dan vroeger.”

Wat maakt volgens u een leerkracht een goede leerkracht?
“Als leerkracht moet je de kinderen kennen. Je moet ze volgen en aansturen in hun ontwikkeling. Ook ouders moet je hierbij betrekken. Dat vind ik heel belangrijk. Het is een samenwerking tussen ouders, kinderen en de leerkrachten. Daarnaast moet de leerkracht voor een uitdagende sfeer zorgen, waarbij ook aandacht moet zijn voor muziekonderwijs.”

Via uw ‘oude’ school bent u bij Klaswijs terechtgekomen. Waarom hebt u voor het invallen gekozen?
“Ik vind lesgeven nog steeds heel erg leuk! Ik heb geleerd om flexibel te zijn. Ik sport en schilder graag, maar die afspraken kan ik makkelijk verschuiven als ik van tevoren weet dat ik in mag vallen. Ik ben vooral heel dankbaar dat ik het nog kan en mag doen!”

Heeft u nog een tip voor mensen die geïnteresseerd zijn in het invalwerk?
“Wanneer invallen je interesse heeft, zorg dan dat je de laatste ontwikkelingen volgt. Dan kan je zelfs bij het ouder worden nog actief blijven!”

Gerelateerde blogs

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat Afgelopen 5 februari hadden we een trainingsavond over positief leerklimaat. Maar wat is dat eigenlijk? Leer je dat niet gewoon op school? En waarom is dat leerklimaat zo ontzettend belangrijk? In deze blog lichten we de term verder toe. ...

Lees meer
Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen... Een paar weken geleden namen we jullie al mee in de wonderlijke wereld van lesgeven. Tijdens onze trainingsavond van 29 november hebben we met Jan Willem Baars nagedacht over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede...

Lees meer
Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training ‘Orde houden en feedback geven’

Training 'Orde houden en feedback geven' De regen stroomt met bakken uit de lucht. Treinreizigers hebben weer eens last van een storing, en degenen die met de auto onderweg zijn, staan meer stil dan dat ze kunnen rijden. Niet heel ideaal als je naar Gouda moet… Toch...

Lees meer
Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

​Zelfeffectiviteit in het onderwijs  Ongetwijfeld heb je mensen om je heen wel eens horen zeggen dat je vertrouwen moet hebben in je eigen kwaliteiten, omdat de kans op succes dan veel groter is. Andersom wordt er ook gezegd dat een taak je sowieso niet gaat...

Lees meer
Een (h)echte groep

Een (h)echte groep

Een (h)echte groep De eerste weken na de zomervakantie staan in teken van groepsvorming. Weleens gehoord van de vier fasen van groepsvorming? Bruce Tuckman zette ze ooit op papier: forming, storming, norming en performing. Hij ging er vanuit dat elke groep zich...

Lees meer
De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke Kinderboekenweek 2019 De christelijke kinderboekenweek staat alweer vroeg in het jaar op de agenda en wat is er nu leuker dan alvast bedenken wat je allemaal met het thema kunt! Het thema dit jaar is ‘op reis’. Een breed thema, waar je veel...

Lees meer