Kinderen die vragen…

Een paar weken geleden namen we jullie al mee in de wonderlijke wereld van lesgeven. Tijdens onze trainingsavond van 29 november hebben we met Jan Willem Baars nagedacht over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede feedback geven. Jan Willem is zelf docent Wiskunde in het voortgezet onderwijs, en coacht nu al bijna tien jaar lang andere docenten aan de hand van videomateriaal. Ben je benieuwd naar zijn verhaal? Het eerste deel vind je hier.

Nellie den Boer
Planner Klaswijs

Goede vragen stellen kan soms best ingewikkeld zijn! Want wanneer stimuleer je een kind tot nadenken, en wanneer gaat dat over in overvragen? ‘Goed zo’ is een te vaag antwoord, maar hoe geef je dan goede feedback?

Vragen stellen

Prof. John Hattie stelt dat de leerprestaties van leerlingen met meetbare sprongen vooruit gaan als de juiste vragen worden gesteld. Dat komt doordat je voorkennis over een onderwerp activeert, en de leerling stimuleert tot nadenken. Als je een vraag stelt is het haast onmogelijk om dat te negeren. Of een leerling nou wil of niet, hij denkt er hoe dan ook over na.

Een goede vraag

Een goede vraag laat zich kenmerken door drie eigenschappen: Ze zijn kort, precies en direct. Een goede vraag voorkomt antwoorden die niet te maken hebben met het antwoord waar je naar op zoek was.

Daarnaast moet je een belangrijke vraag eerst introduceren. Dit kan je doen door zinnen als: “Zometeen ga ik je vragen om…” Zo’n introducerende zin legt gelijk extra gewicht in de schaal. Je zult merken dat leerlingen hun oren spitsen en wat rechter op gaan zitten: Nu komt er iets belangrijks!

Ten derde is het goed om te onthouden dat je leerlingen niet teveel vragen tegelijkertijd kunnen verwerken. Als je meerdere vragen tegelijk stelt, dan is de kans groot dat je alleen antwoord krijgt op de laatste vraag.

Soorten vragen

De vragen die je aan je leerlingen kunt stellen kun je onderscheiden in drie categorieën. 

  1. Gesloten vragen: vragen naar feitjes. Bijvoorbeeld: ‘Wat ben je aan het doen?’ of ‘Wat is de hoofdstad van Duitsland?’
  2. Open vragen: vragen over de redenering van een antwoord. Bijvoorbeeld: ‘Waarom zou Athene de hoofdstad van Griekenland zijn geworden?’
  3. Open reflecterende vragen: vragen waarbij zelfreflectie en zelfregulatie belangrijk zijn. Ook komen vragen over persoonlijke kwaliteiten in deze categorie aan de orde. Bijvoorbeeld: ‘Als je merkt dat je het niet meer snapt, wat doe je dan?’

Door te spelen met deze categorieën vragen kun je rustig ontdekken wat het niveau van de individuele leerling is. Ook kun je hem of haar op het eigen tempo uitdagen om dieper na te denken, en zo dus meer kennis op te doen.

Gerelateerde blogs

7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten

7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten

7 creatieve ideeën om het schooljaar af te sluiten In deze laatste weken voor de zomervakantie zijn bij de leerlingen zijn de veranderingen voelbaar. Daarnaast neemt de spanning toe! Misschien verandert de klas wel van samenstelling, of krijgen ze een nieuwe juf of...

Lees meer
Blog – Franny werd opnieuw juf

Blog – Franny werd opnieuw juf

  Nellie den BoerPlanner Klaswijs Franny werd opnieuw jufKen je Franny al? Ze werd op haar 52e opnieuw juf, na een periode van bijna 16 jaar. Doe jij dat haar na? We zijn best wel trots op Franny, en na het lezen van haar verhaal ben jij datongetwijfeld ook.Jaren...

Lees meer
Blog – Tea is invalleerkracht bij Klaswijs

Blog – Tea is invalleerkracht bij Klaswijs

  Nellie den BoerPlanner Klaswijs Tea is invalleerkracht bij KlaswijsHeb je Tea al wel eens ontmoet? Niet? Laat ik dan eens proberen haar aan je voor te stellen. Tea is zo iemand die alles wel lijkt te kunnen. Zo combineert ze bijvoorbeeld drie verschillende...

Lees meer
Solliciteren? Klaswijs geeft je tips! (deel 2)

Solliciteren? Klaswijs geeft je tips! (deel 2)

Solliciteren? Klaswijs geeft je tips! (deel 2) Vorige week gaven we je tips om de allerbeste sollicitatiebrief te schrijven. Heb je ze opgevolgd? Brieven zijn de deur uit? Mooi! Dan duurt het vast niet lang meer voordat de uitnodigingen om op gesprek te komen op de...

Lees meer
Solliciteren? Klaswijs geeft je tips! (deel 1)

Solliciteren? Klaswijs geeft je tips! (deel 1)

Solliciteren? Klaswijs geeft je tips! (deel 1) Het is weer dé tijd van het jaar. En dan bedoel ik even niet het voorjaar, maar: sollicitatietijd. Vacatures voor het nieuwe schooljaar schieten als paddenstoelen uit de grond. Als student of bijvoorbeeld zij-instromer...

Lees meer
Invalleerkracht in DRS Magazine!

Invalleerkracht in DRS Magazine!

Invalleerkracht in DRS Magazine Eerder dit jaar stond Klaswijs in het DRS Magazine. In de editie van maart stond er een interessant artikel over een van onze invalleerkrachten, namelijk Marnix Hoogendoorn. Lees hier het gehele artikel! ’Al tijdens z’n pabo-opleiding...

Lees meer