Training ‘Orde houden en feedback geven’

De regen stroomt met bakken uit de lucht. Treinreizigers hebben weer eens last van een storing, en degenen die met de auto onderweg zijn, staan meer stil dan dat ze kunnen rijden. Niet heel ideaal als je naar Gouda moet… Toch was de sfeer in het gebouw van Driestar Educatief fantastisch! We hielden de eerste Klaswijs trainingsavond voor invaldocenten van het schooljaar 2019/2020.

Nellie den Boer
Planner Klaswijs

Met Jan Willem Baars dachten we na over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede feedback geven. Jan Willem is zelf docent Wiskunde in het voortgezet onderwijs, en coacht nu al bijna tien jaar lang andere docenten aan de hand van videomateriaal. Ben je benieuwd naar zijn verhaal? Lees hier het eerste deel!

We starten de avond met het thema ‘orde houden’. Bijna elke docent heeft het weleens gehoord: ‘Je hebt het in je, of je hebt het niet’. Het klinkt dan alsof je het getroffen hebt wanneer je kunt orde houden, en dat is iets wat Jan Willem gelijk ontkracht. Orde houden kun je leren! Het is een kwestie van goed voorbereiden, je eigen kracht ontdekken en daar vanuit handelen. Makkelijk? Zeker niet. Mogelijk? Zeker wel! Er gaat een hoop aan orde houden vooraf.

Attitude

Met wat voor houding sta jij voor de klas? Wat wil jij bereiken? Welke overtuiging heb je? Wanneer is voor jou de lesdag geslaagd? Je attitude is iets waar je gedurende de dag moed en kracht uit kunt putten. Het is dat wat je de energie geeft om elke ochtend opnieuw de lesdag te beginnen. Een voorbeeld? Jan WIllem zelf heeft een bordje in zijn lokaal hangen met daarop de spreuk ‘Children need love, especially when they don’t deserve it’.

Voorbereiding en verbinding

Denk eens even na over wat orde houden nou eigenlijk is. Is het niet in feite gelijk aan iets organiseren? En bereid je alles wat je organiseert niet goed voor? Denk eens aan het plannen van een feestje. Denk je dan niet na over wat je serveert, hoeveel mensen er in de kamer passen, en wat je gaat doen mocht de opkomst anders zijn? Benader nu je lesvoorbereidingen eens vanuit dezelfde hoek. Je zult zien dat er veel situaties zijn waarop je van tevoren in kunt spelen, en dat komt de orde in de klas absoluut ten goede!

Contact en relatie

Het is belangrijk dat je met je leerlingen de groei doormaakt van contact naar relatie. Die relatie heeft heel veel waarde als het aankomt op orde houden, maar is tegelijkertijd lastig te realiseren wanneer je een klas maar één of enkele dagen ziet. Het is dan heel belangrijk dat je voldoende tijd neemt voor de kennismaking. Jij bent misschien zenuwachtig, maar dat zijn de 25 kinderen tegenover je ook! Je kunt dat gerust benoemen, want dat geeft je leerlingen vertrouwen. Probeer kleine gesprekjes aan te knopen en stel veel vragen. Wanneer je de kinderen stimuleert om na te denken, verdwijnen zorgen en zenuwen automatisch meer naar de achtergrond.

Leiderschap gevraagd

Ten slotte: een klas vol leerlingen vraagt om een sterke leider! Sta dus weer stil bij jouw attitude. Wie wil jij zijn? Je hoeft geen absurd lieve juf of meester te zijn, want leerlingen stellen duidelijkheid op prijs. Ga dus ook eens na hoe duidelijk je zelf was bij je instructie, op het moment dat er niet gebeurt wat jij wilt.

Een goede leider is zorgzaam. Een goede leider zoekt verbinding. Een goede leider biedt begrenzing. Een goede leider biedt structuur. Een goede leider biedt boven alles veiligheid. Investeer dus in relaties met je leerlingen, en bereid je voor op onverwachte gebeurtenissen.
En onthoud: orde houden kun je leren!

Gerelateerde blogs

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat

Positief Leerklimaat Afgelopen 5 februari hadden we een trainingsavond over positief leerklimaat. Maar wat is dat eigenlijk? Leer je dat niet gewoon op school? En waarom is dat leerklimaat zo ontzettend belangrijk? In deze blog lichten we de term verder toe. ...

Lees meer
Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen…

Kinderen die vragen... Een paar weken geleden namen we jullie al mee in de wonderlijke wereld van lesgeven. Tijdens onze trainingsavond van 29 november hebben we met Jan Willem Baars nagedacht over belangrijke thema’s in het leven van elke docent: orde houden en goede...

Lees meer
Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

Zelfeffectiviteit in het basisonderwijs

​Zelfeffectiviteit in het onderwijs  Ongetwijfeld heb je mensen om je heen wel eens horen zeggen dat je vertrouwen moet hebben in je eigen kwaliteiten, omdat de kans op succes dan veel groter is. Andersom wordt er ook gezegd dat een taak je sowieso niet gaat...

Lees meer
Een (h)echte groep

Een (h)echte groep

Een (h)echte groep De eerste weken na de zomervakantie staan in teken van groepsvorming. Weleens gehoord van de vier fasen van groepsvorming? Bruce Tuckman zette ze ooit op papier: forming, storming, norming en performing. Hij ging er vanuit dat elke groep zich...

Lees meer
De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke kinderboekenweek 2019

De christelijke Kinderboekenweek 2019 De christelijke kinderboekenweek staat alweer vroeg in het jaar op de agenda en wat is er nu leuker dan alvast bedenken wat je allemaal met het thema kunt! Het thema dit jaar is ‘op reis’. Een breed thema, waar je veel...

Lees meer
Een nieuwe collega; Lodewijk!

Een nieuwe collega; Lodewijk!

Maak kennis met onze nieuwe collega Lodewijk! Op 26 augustus is Lodewijk Hage gestart als medewerker bij Klaswijs! Lodewijk zal zich gaan inzetten voor de vervangingen op langer termijn. Denk aan de aanvragen voor een ziekteverlof of zwangerschapsverlof. In deze blog...

Lees meer